Més informació [ Selecció | Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC4315182   Immersió i suport lingüístic
2021-2022   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2022 - 29/7/2022 (40 hores) de 1:00h a 23:59h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Inscripció   01/09/2021 - 01/07/2022
  
Cost matrícula (Euros)   70
  
Descripció i   Metodologia:   L’objectiu principal del curs és dotar al docent d’eines i estratègies per acollir l’alumnat nouvingut i treballar la llengua catalana per aconseguir el seu èxit educatiu.

La finalitat del curs consisteix a entendre el motiu del català com a llengua vehicular dels centres educatius a Catalunya, dotant el docent d’eines i recursos per a l’aprenentatge de la llengua catalana, posant accent en l’alumnat nouvingut.

Es realitza una definició del concepte d’immersió lingüística partint dels seus orígens i els seus objectius per entendre els motius del català com a llengua vehicular als centres educatius a Catalunya.

Es descobreix el procés d’aprenentatge de les llengües i quins són els principals factors que hi influeixen per obtenir el coneixement necessari per desenvolupar activitats pràctiques a la vida diària de l’escola.

Es té en compte la gran influència que té l’entorn a l’hora d’aprendre una nova llengua partint de les experiències personals i deixant de banda les etiquetes i els prejudicis sobre l’alumnat nouvingut.

A l’últim mòdul es posen en pràctica els aprenentatges adquirits anteriorment i es tanca el curs parlant de la importància d’afavorir l’aprenentatge de les llengües per aconseguir l’èxit educatiu i donant un gran pes al rol del docent.
  
Objectius   1. Treballar l’ús de la docència en contextos en què cal aplicar estratègies d’immersió lingüística sobretot quan cal adequar la intervenció didàctica a la diversitat de lingüística dels alumnes.
2. Orientar metodològicament els docents en referència a la immersió i el suport lingüístic.
3. Conèixer l’evolució de la immersió lingüística i entendre el motiu del català com a llengua vehicular des centres educatius a Catalunya.
4. Adquirir coneixements específics sobre l’aprenentatge de les llengües en l’ésser humà per desenvolupar activitats d’aplicació a l’aula.
5. Valorar la diversitat lingüística i cultural del món per poder incloure a l’escola a l’alumnat nouvingut sense prejudicis.
6. Accentuar la rellevància del paper d’escola en l’acollida de l’alumnat nouvingut per potenciar la seva inclusió i el seu èxit educatiu.
7. Proporcionar estratègies, recursos i activitats que facilitin la immersió lingüística de l’alumnat a Catalunya.
  
Continguts   Mòdul 1. La immersió lingüística. Es treballa el concepte d'immersió lingüística a través dels seus orígens i dels seus objectius per entendre el motiu de l'aplicació del català com a llengua vehicular dels centres educatius de Catalunya. A més, també s'aprofundeix en aquest concepte descobrint els tipus i les modalitats que presenta, per així facilitar als docents la seva tasca educativa a les escoles. Es treballa també el concepte de llengua i les seves característiques, per conscienciar de la importància i el valor que tenen les diferents llengües del món.
1. Introducció
2. Què és una llengua?
a. Característiques d’una llengua
b. Diferència entre llengua i dialecte
c. La llengua oral i la llengua escrita
3. La immersió lingüística
a. Què és
b. Orígens del concepte
c. Tipus
d. Modalitats
e. Objectius
4. La immersió lingüística a Catalunya
a. Precedents a altres països
b. Història de l’escola catalana
c. Aplicació de la immersió lingüística a les escoles catalanes
d. Marc normatiu
e. Resultats
5. Conclusions
Mòdul 2. L’aprenentatge de les llengües. El mòdul permet descobrir el procés d'aprenentatge de la llengua materna i quines són les fases i els processos de l’aprenentatge de les segones llengües. Es treballen els factors que influeixen en l’aprenentatge d'aquestes, destacant la importància de llengua materna.Es faciliten estratègies i recursos per facilitar a l'alumnat i als docents l’aprenentatge de la llengua catalana.
1. Introducció
2. L’aprenentatge de la llengua materna
3. L’aprenentatge d’una la segona llengua
a. Fases
b. Ordres
c. Processos
4. Influència de la llengua materna en la L2
5. Altres factors que influeixen en l’aprenentatge de L2
a. Factors afectius
b. Aptitud
c. Personalitat
d. Edat
6. Conclusions
Mòdul 3. Educació per la immersió. El mòdul se centra en la importància del context en el moment d’aprendre una nova llengua i treballa diferents documents basats en l'educació de l'entorn. Es remarca la importància del paper de l'escola i dels seus recursos per portar a terme la immersió lingüística. A més, també s’aprofundeix en la importància del context familiar dels infants i joves pel procés d'aprenentatge.
1. Introducció
2. Importància del context en l’aprenentatge de les llengües
a. Les persones nouvingudes a Catalunya
i. Associació llengua i territori
b. El Pla per a la Llengua i la Cohesió Social (LIC)
i. Pla Educatiu d’Entorn (PEE)
ii. Aules d’acollida
iii. Centre acollidor
3. El paper de l’escola en la immersió lingüística
a. L’escola com a agent de socialització
b. El Projecte Educatiu de Centre (PEC)
c. El projecte lingüístic de Centre (PLC)
d. Recursos
i. Humans
ii. Materials
iii. Espaials
4. El context familiar
a. Primer agent educatiu
b. Implicació de famílies a l’escola
i. Acollida de les famílies nouvingudes
5. Conclusions
Mòdul 4. Acolliment a l’escola. El mòdul explica els diferents elements a tenir en compte per fer l’acolliment de l’alumnat nouvingut a l’escola de manera inclusiva. Es donen eines i estratègies per entendre i gestionar els diferents factors que influeixen en l’acollida de l’alumnat als centres educatius. Es faciliten diferents propostes d’activitats i altres recursos per realitzar a l’aula en diferents etapes educatives: educació infantil, educació primària i ed.secundària.
1. Introducció
2. Importància del grup-classe
a. Conèixer i tenir en compte tot el grup-classe
b. Influència del grup d’iguals
3. Conèixer l’alumne/a nouvingut/da
a. Procedència
b. Llengua que parla
c. Religió
d. Context i situació familiar
4. L’aprenentatge de l’alumnat nouvingut
a. Els coneixements previs
b. El currículum
i. Orientacions per a la planificació i la gestió d’adaptacions del currículum
c. Desenvolupament d’altres habilitats
5. L’aula
a. Gestió de la diversitat
b. Inclusió
c. El rol del docent
6. Proposta d’activitats i recursos
a. Educació infantil
b. Educació primària
c. Educació secundària
7. Conclusions
  
Formador/a   Laura Gonzalvo Rueda/Mireia Girón Argenté/Montse Gómez González/Miriam Osed Baurier/Núria Prunera
  
Avaluació   Es realitzarà una avaluació continuada mitjançant les diferents activitats que l'alumne realitzarà a cada mòdul.

Durant la realització de cada mòdul, l’alumne anirà realitzant activitats diverses de consolidació sobre el que ha llegit que queden enregistrades en el seu expedient. L’alumne, també, ha de participar en els fòrums, donant la seva opinió o aportant experiències.

Les tasques d’avaluació de cada mòdul són les següents:

MÒDUL 1
Activitat 1 - FÒRUM: Què entenc per immersió lingüística? Aquesta primera activitat reflexiona sobre el concepte d’immersió lingüística, compartint experiències personals que seran útils per a properes tasques, on serà necessari proposar activitats per respondre a les necessitats de l’alumnat nouvingut a Catalunya.
Activitat 2 – TASCA: Modalitats d’immersió. Amb aquesta activitat es posa en pràctica la teoria apresa sobre les diferents modalitats de la immersió lingüística i es pren consciència de la importància de tenir en compte a l’alumnat nouvingut per a la planificació d’activitats.
Activitat 3 – FÒRUM: Davyth Hicks. En aquesta activitat, mitjançant la frase de Davyth Hicks, qui defensa la igualtat de totes les llengües d’Europa, es reflexiona sobre el valor que té cada llengua i la importància de no desestimar cap llengua ni cultura dintre de l’escola.

MÒDUL 2
Activitat 1 - FÒRUM: La importància de la llengua materna. Amb aquesta activitat es reflexiona sobre la importància de la llengua materna a l’hora d’aprendre altres llengües i la necessitat de treballar-les a l’escola de manera transversal.
Activitat 2 - TASCA: Avantatges i inconvenients. Aquesta activitat afavoreix la reflexió de l’aplicació del català com a llengua vehicular als centres educatius a Catalunya i de les dificultats que pot comportar.
Activitat 3 - TASCA: Coneixem totes les cultures. En aquesta activitat es programa una activitat sobre per donar valor a totes les cultures.

MÒDUL 3
Activitat 1 - FÒRUM: Quina importància tenen les famílies en el procés d’aprenentatge? Aquesta activitat afavoreix la reflexió sobre la importància de les famílies en la vida de l’alumnat i com la seva implicació a l’escola influeix en el procés d’aprenentatge.
Activitat 2 – TASCA: Arribada a l’escola. Amb aquesta activitat s’aconsegueix que es posin en funcionament els coneixements oferts a la teoria del mòdul d’una manera significativa i pràctica.
Activitat 3 - FÒRUM: TOT EL QUE PASSA FORA DE L’AULA. En aquesta activitat mitjançant la imatge es reflexiona sobre com l’entorn que ens envolta està ple de paraules i com això influeix en l’aprenentatge de les llengües.

MÒDUL 4
Activitat 1 - FÒRUM: El rol del docent. Amb aquesta activitat es reflexiona sobre la importància del rol del docent als centres educatius i sobre la necessitat de tenir un ventall de recursos per fer una bona acollida lingüística.
Activitat 2 - TASCA: Unitat didàctica. En aquesta activitat es programa una unitat didàctica per treballar la llengua catalana. A més és una manera de consolidar els aprenentatges adquirits en aquest mòdul i posar-los en pràctica.
Activitat 3 - FÒRUM: Comparteix la unitat didàctica. Un cop feta i avaluada l’activitat 2, els alumnes comparteixen la seva unitat didàctica amb els companys i les companyes per tal d’enriquir la pràctica del llenguatge plàstic a l’aula.
Activitat 4 - FÒRUM: Reflexió Final. Aquesta activitat afavoreix la reflexió sobre la importància de treballar la immersió lingüística i quin és el nostre paper com a docents.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 16/02/2022 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).